اعتیاد به کامپیوتر، اینترنت؟
ذهن پویا
وبلاگ شخصی محسن شاکری نسب

اعتیاد به کامپیوتر،اینترنت

به بهانه گرامیداشت هفته بهداشت روان 24لغایت30 مهرماه

در سال 1955 میلادی روان پزشکی به نام گلد برگ اعتیاد جدیدی به نام اعتیاد به اینترنت را کشف کرد.این اعتیاد به سرعت رو به افزایش است و هر روز افراد جدیدی را به کام خود می کشد.

اعتیاد به کامپیوتر یا اینترنت چیست؟

*دانش آموزان در انجام تکالیفشان با مشکل مواجه می شوند زیرا بازی های کامپیوتری،بیشترین وقت بعد از مدرسه ی انان را می گیرد.

*بعضی از افراد که ساعت نه شب به اینترنت وصل می شوند،ناگهان متوجه می شوند بامداد است وآنها هنوز کامپیوتر را ترک نکرده اند.

*جستجو برای اطلاعات ، یافتن مقاله های خبری، تحقیقات مختلف و...گزینه های بی پایانی هستند که ما همگی از استفاده کردن از اینترنت لذت می بریم،اما تا چه میزانی از استفاده ی مکرر و فعالیت اتصال به شبکه،خیلی زیاد و تبدیل به منبع مشکلات معنادار در زندگی افراد می شود؟

چه کسانی بیشتر از همه در معرض خطر اعتیاد به اینترنت هستند؟

طبق بررسی های صورت گرفته توسط محققان در این اعتیاد عوامل سن،زمینه فرهنگی،شغل و سطح تحصیلات موثر است.

منشأ اعتیاد به اینترنت:

*تحقیقات نشان می دهد که معتادین به اینترنت از مشکلات هیجانی مانند افسردگی و اختلالات  اضطرابی مرتبط با آن رنج می برند واین افراد اغلب از جهان مجازی اینترنت برای گریز روانی از احساسات ناخوشایند و یا موقعیت های پرتنش استفاده می کنند.

*بیش از نیمی از کسانی که به اینترنت معتاد هستند از اعتیادهای دیگر نظیر داروها،الکل،سیگار و عمل جنسی رنج می برند.

*در بیشتر از 75% موارد، معتاد به اینترنت از برنامه هایی مانند اتاق چت،پیام های کوتاه یا بازی های اینترنتی یه عنوان راهی امن برای انجام رابطه ی جدید و ارتباط مطمئن تر با دیگران استفاده می کند.

ترک و از بین بردن اعتیاد به اینترنت:

گام اول دراین زمینه پذیرش اعتیاد به اینترنت است

غلبه کردن بر انکار این مشکل هم باید از گام های درمانی دیگر پیروی کند:

*ساختن طرح تغییر رفتار مانند اختصاص زمان سنج برای استفاده از اینترنت،طرح برنامه ی روزانه

*مقایسه ی زمان سپری شده در حین اتصال به شبکه با زمان سپری شده در روابط اجتماعی رو در رو وفعالیتهای تعاملی بدون حضور کامپیوتر.

*سنجش سایر اختلالات مثل افسردگی یا اضطراب که شاید نیازمند درمان های پزشکی باشد.

*تمرکز بر تقویت موارد دیگری که نیاز به مهارت دارد.مانند حل مسئله،جرأت آموزی،مهارت های اجتماعی،غلبه بر کم رویی و کنترل خشم.

چه کارهایی برای پدر مادرانی که با اعتیاد فرزندانشان به اینترنت سرو کار دارند مهم است؟

*تشویق به سایر علاقه مندی ها،به او فعالیت ها وسرگرمی های دیگر شامل انواع ورزش ها، موسیقی،هنر و ... نشان دهید.می توانید از کلاسهای فوق برنامه خارج از خانه نیز نظیر شنا و فوتبال و... استفاده نمایید.

*تشویق به انجام فعالیت های اجتماعی،استفاده ی بیش از حد از کامپیوتر می تواند سبب گوشه گیری شود. به فرزندتان کمک کنید تا با بچه های دیگر ملاقات کند و دوستان جدید پیدا کند.

*قوانین وحدود روشنی وضع کنید،ایجاد قوانینی در مورد این که چه وقت و برای چه مدت فرزند شما می تواند در محدوده ی کامپیوتر بماند،محدود کردن مدت زمان استفاده از کامپیوتر با مدت زمان مثلاً مطالعه و.. بنا به صلاحدید اعضاء خانواده مشخص شود.

*نظارت بر استفاده از کامپیوتر، مطمئن شوید کامپیوتر در مکانی از خانه قرار گرفته که شما می توانید بر فعالیت استفاده از کامپیوتر خصوصاً اتصال به شبکه ی فرزندتان نظارت کنید.

*یک الگوی نمایشی خوب باشید، فرزندتان به شما به عنوان یک الگو نگاه می کند.مطمئن شوید که استفاده ی خودتان از کامپیوتر خارج از کنترل نیست.پیشبرد و تاکید بر احکام مربوط به اینترنت سخت خواهد بود اگر فرزندتان ببیند که شما خود آن را نقض نمی کنید.

*اگر فرزندتان به اینترنت اعتیاد دارد این می تواند نشانه ای از مشکلی عمیق تر مانند اضطراب و افسردگی باشد.اگر نشانه ها شدید باشد ونگران فرزندتان هستید برنامه ی قرار ملاقات با یک روان شناس یا مشاور را بگذارید.

منبع:مجله بهداشت روان


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 4 دی 1390برچسب:, :: 12:55 :: توسط : محسن شاکری نسب

درباره وبلاگ
محسن شاکری نسب# مشاور# رواندرمانگر# نوروتراپیست# مدرس دانشگاه# عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور# عضو انجمن روانشناسان ایران# مدرس کارگاههای توانمند سازی روانی اجتماعی# درمانگر اعتیاد# گروه درمانگر# انتخاب رشته کنکور# برنامه ریزی تحصیلی# بجنورد# خراسان شمالی
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان وبلاگ شخصی محسن شاکری نسبو آدرس mohsenshakerinasab.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 97
بازدید کل : 7226
تعداد مطالب : 45
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1